شناخت سلولهای بنیادی

ما ، شما رو دوباره متولد میکنیم.

آیا تا به حال چیزی در مورد سلولهای بنیادی شنیده بودید؟ مطمئنم که شنیدید!!با این حال ، دوست داریم دانش خود را در این مورد با شما در میان بگذاریم که بدانید چقدر شگفت انگیز هستند.و چگونه توانستند دنیای پزشکی را متحول کنند !!برای فهم سلولهای بنیادی بگذارید به بحث در مورد زندگی… برگردیم.

زندگی چگونه آغاز شده ؟

زندگی ، بین انسانها از ترکیب تخمک ماده و اسپرماتوزئید نر شروع شده.تخمک ماده میلیونها اسپرم نر رو جذب می کنه تا در نهایت تنها یکی از خوش شانترین اونها بتونه به تخمک ماده ملحق بشه.وقتی به هم ملحق بشوند میتوانند اولین سلول جنینی رو بسازند.با این سلول زندگی آغاز میشود !این سلول قدرت باور نکردنی دارد.این سلول به دو قسمت تقسیم میشه ، یکی از انها در واقع همان سلول اصلی است و دیگری اولین بافت جنینی رو تشکیل میده. بافت به گروهی از سلولهای یکسان گفته میشه. بعد از گذشت چند روز و چند تقسیم سلولی ، سلولهای بافت اصلی جنینی آماده به کار میشن.هر کدوم از اونها مسئول تولید کردن خانواده ای از سلولهای بنیادی بالغ هستن.که قراره سلولهای مخصوصی مثل مغز ، قلب و ماهیچه رو تشکیل بدهند.بزرگترین فرق میان جنین و سلولهای بنیادی بالغ این است که جنین دارای قابلیت تولید نامحدود سلولهای خاص است،در حالی که سلولهای بنیادی فقط آنهایی رو که از سلولهای بافت مشتق شدن رو می سازه.

استفاده از سلولهای بنیادی جنینی به دو دلیل از سوی نهادهای بهداشت و سلامت قانون گذاری شد :

اولین دلیل این است که برای به دست آوردن سلولهای بنیادی جنینی نیاز داریم تا از جنین استفاده بشه و این مسئله خودش جای بحث و نقد داره.در ضمن ، این دلیل دیگه منطقی و صحیح نیست چرا که دانشمندان ژاپنی روشی رو پیدا کردن،تا با استفاده از سلولهای بالغ پوست ، سلولهای بنیادی جنینی تولید بکنن که مسئله اخلاقی اون رو هم حل کرده.

دومین دلیل هم اینکه سلولهای بنیادی جنینی بسیار قدرتمند هستن که میشه با اونها کلونی انسانی خلق کرد و این خودش یک مسئله بسیار حساس تری رو ایجاد میکنه.اما بذارید دوباره به مقوله زندگی برگردیم!بعد از گذشت 9 ماه بچه متولد میشه ،با بیش از دویست نوع خانواده سلولهای ویژه که توسط سلولهای بنیادی ساخته شدن.هنوز تموم نشده چون که طبعیت همیشه همه چیز رو پیش بینی کرده،که ان هم ذخیره ای از سلولهای ویژه ای است که در طول زندگی می میرن یا تقسیم نمیشن.ما احتیاج به یک راه حل داریم و اون چیزی جز سلولهای بنیادی نیست.طبیعت در همه اجزای بدن ما ذخایری از سلولهای بنیادی تعبیه کرده بخصوص در مغز استخوان ، پوست و چربی شکم.

ما چگونه می تونیم سلولهای بنیادی رو استخراج و برای درمان بیماریها استفاده کنیم ؟

آیا می دانستید دهه ها اسم اون پیوند مغز استخوان نام داره که در واقع نوعی از پیوند سلولهای بنیادی.قبل از این روش استفاده میشده !اسم اون پیوند مغز استخوان نام داره که در واقع نوعی از پیوند سلولهای بنیادی.این پروتکل برای بیماران سرطانی خون قابل استفاده است ،که ما شروع به ریشه کردن سلولهای مغز استخوان بیمار از طریق غیر فعال کردن سیستم ایمنی بدن او میکنیم و به همین دلیل بیمار بایستی در شرایط استریل بستری بشه.وقتی که این مرحله انجام شد ما به دنبال اهدا کننده ای میگردیم که دارای ژنهای مشابه باشه تا از خطر بای پس پیوند جلوگیری کرده باشیم.و سلولهای بنیادی اهدا کننده برای جا به جا شدن با سلولهای سرطانی تزریق میشن.

این پروتکل دو مشکل اساسی داره :

اولی،پیدا کردن اهدا کننده مناسب، و دومی برای جلوگیری از باز پس زده شدن بافتی می بایستی از یک عامل خشن سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده کرد.امروزه استفاده از سلولهای بنیادی تقریبا دنیای پزشکی رو متحول کرده و نظم جدیدی رو به وجود آورده که به اون ” پزشکی احیاگر ” نام دادند.هدف پیدا کردن سلولهای بنیادی است که بتوان در قسمتهای خاصی تزریق کرد تا به سولهایی مخصوصی که ما میخوایم تبدیل بشن.پزشکی احیاگر نسل آینده پزشکی خواهد بود ، همه کارکردها و همه ارگانها هدف درمانی سلولهای بنیادی هستن.شروع اون از پزشکی ورزشی بود که ورزشکاران بتوانند برای درمان مشکلات مفصلی بخصوص نقص غضروفها از سلولهای بنیادی خودشون استفاده بکنن.برخی از ورزشکاران حرفه ای که بیشتر از حد نرمال در کورس باقی می مونن مطمئنا می بایستی قدردان سیستم تزریق سلولهای بنیادی در مفاصل باشند.با استفاده از سلولهای بنیادی پیوند قلب بسیار کاهش خواهد یافت.

دانشمندان اسرائیلی نوعی از کوری رو توسط سلولهای بنیادی با موفقیت درمان کردن.بیماری آلزایمر، پارکینسون و حتی اُتیزم تحت آزمایشات سلولهای بنیادی قرار دارن .دیابت نوع 2 و به زودی دیابت نوع یک هم توسط سلولهای بنیادی قابل درمان خواهد بود. پرتز زانو و دیگر مفاصل دیگه استفاده نخواهد شد.درمان سوختگی با استفاده از پیوند سلولهای بنیادی یک موفقیت بزرگ. کمپانی جِنِس در کجای این انقلاب سلولهای بنیادی قرار گرفته؟در قسمت بعدی مقاله ، خواهیم دید که ما چگونه از سلولهای بنیادی استفاده خواهیم کرد.

واتساپ
منبع : ویلیام امزلاک ( William Amzallag )
مدیر علمی تولید محصولات کمپانی ژنس ( Jeunesse )