مقدمه

آیا تا به حال چیزی در مورد تلومیرها (Telomeres) شنیدید؟

تلومیرها در انتهای کروموزم ها قرار دارند ، وظیفه اونا حفاظت و ساختن DNA است.اما بخشهایی که تلومیرها رو تشکیل میده همان DNA های تکرای هستند.یعنی تمام آنها مشتکل از کدهای ژنتیکی یکسان اند که 2000 هزار بار تکرار شدن.اگر بخواییم با مثال توضیح بدیم ، تلومیرها مانند انتهای پلاستیکی یه شِلنگ هستن.همانند این سازه پلاستیکی که قسمت انتهایی شِلنگ رو محافظت میکنه ،تلومیرها هم انتهای DAN رو از زدگی و خورده شدن حفظ میکنن.

چرا خود DNA هم از قسمتهای تکراری ساخته شده؟
وقتی سلول تقسیم و تکثیر میشود، بسیار مهم که DNA موجود در کروموزم ها سالم بمونن و حفظ بشن.اگر هر با که تقسیم سلولی انجام میشه ، قسمتی از اطلاعات رمزگذاری شده در DNA خودمون رو از دست بدیم.زنده موندن ما غیر ممکن خواهد بود.پس در هر بار تکثیر DNA ، قسمتی از تلومیر بریده میشه.اما این مسئله خیلی جای نگرانی نداره ، چرا که یک بخش تکراری نوکلئوتید ( واحد سازنده DNA ) رو از دست میدیم ،یک کد تکراری ،اما کد (اطلاعات) اون بخش از دست رفته همچنان وجود داره.

DNA به طور غریزی به این شکل در کروموزم محافظت میشه.از طرف دیگه ، بعد از 50 الی 70 بار تقسیم ، سلولهای بدن ما به مرحله ای میرسن که دیگه تلومیری برای محافظت از DNA ندارن ،در نتیجه اون سلولها دیگه قادر به تکثیر خودشون نیستن ،سلولها در وضعیتی قرار میگیرن که ما اون رو مرحله بازنشستگی نام گذاری کردیم ، که یا می میرن یا دیگه توان تکثیر شدن ندارن. این نقطه پایانی ” پیری ” نام داره. و هنگامی که همه سلولهامون به این مرحله برسن ، به دلیل پیری می میریم.

شناخت محصول فینیتی (Finiti)

امروزه می تونیم از طریق اندازه گیری طول تلومیرها سن بیولوژیکی سلولها رو مشخص کنیم.

جنین چیزی حدود 15 هزار جفت بِیس کروموزوم در تلومیر خودش جا داده ، در ضمن بِیس (Base) واحد استاندارد اندازه گیری کروموزم هست و طول کلی یک رشته DNA سه میلیارد جفت بیسِ.بعد از تکثیرهای متعدد ، نوزاد متولد شده 10 هزار جفت بِیس کروموزم در هر تلومیر داره:با این حساب ما 33 % از طول تلومیر خودمون رو در بدو تولد از دست می دیم.به تعبیر دیگر ما از زمانی که به دنیا میایم در حال مردن هستیم !هنگامی که طول تلومیرها به پنج هزار جفت بِیس برسه ، سلولهای ما به مرحله پیری میرسن و می میرن.بدن ما تقریبا هر ساله چهل الی پنجاه جفت بِیس کروموزم از دست میده ،از لحاظ نظری ، 120 سال زمان لازم تا تلومیرهای ما به 5 هزار جفت بِیس برسه.بر همین اساس دانشمندان معتقد هستند که حداکثر طول عمر باید حدود 120 سال باشه.و در ضمن ، رکورد بیشترین طول عمر هنوز متعلق به یک خانم فرانسوی به نام جیان کالمو (Jeanne Calment) هست که در سال 1997 در سن 122 سالگی درگذشت.وقتی که ذخیره تلومیرها به 5 هزار میرسه ، سیستم ایمنی کارایی خودش رو از دست میده و در مقابل بیماریهای مزمن بسیار شکننده می شیم.

چرا تلومیرها در بدن انسان شروع به کوچکتر شدن میکنند در حالی که طول ان در گونه های دیگه همیشه ثابت است؟

الیزابت بلکبورن (Elizabeth Blackburn) از داشنگاه کالیفرنیا-برکلی علت ان را کشف کرد و جایزه نوبل سال 2009 رو اذان خودش کرد.هنگامی که او روی سلولهای جنینی مطالعه میکرد ، سلولهایی که مسئول تولید مثل هستند ،متوجه شد که تلومیر اونها هرگز کوچک نمیشود.و این یکی از معجزه های طبیعت است،به این معنا که اگر یک جنین تلومیرهای کوتاه شده والدین خودش رو به ارث ببره زندگی غیر ممکن است.تصور کنید همه سلولهای حیاتی که در دوران بارداری تکثیر میشن در عرض چند روز به پیری برسن ، در نتیجه جنین هیچگاه رشد نخواد کرد !

خانم الیزابت بلکبورن دلیل اون رو متوجه شد :

سلولهای جنینی دارای یک آنزیم مخصوصی به نام تلومراز هستند که بطور ژنتیکی همیشه فعال هستن.هنگامی که تلومراز فعال میشه ، شروع به ساختن همه قسمتهای از دست رفته تلومیر میکنه،که این موضوع مثل یک معجزه است،تکه به تکه ، جزء به جزء انها رو مجدد میسازد.ولی چرا این قابلیت در همه سلولهای دیگه وجود ندارد ؟

فعال کننده تلومراز

الیزابت بلکبورن پی برد که همه سلولهای ما دارای تلومرازهستند اما متاسفانه انها درحالت غیرفعال قرار دارن و ژن ان ها، ان هارا از فعالیت باز میدارد. چرا ؟ این رازی است که طبیعت هنوز ان را فاش نکرده است .اما اگر بتوانیم کشف کنیم که چطور ژن تلومراز را در همه سلول هایمان فعال کنیم ممکن است بتوانیم به راز جاودانگی دست پیدا کنیم.و در حال حاضر بسیاری از آزمایشگاه های علمی دنیا تلاش دارند به این راز دست پیدا کنند.یکی از ان ها شرکت جرون در ایالات متحده است.که به هنگام مطالعه روی یک روش باستانی چینی کشف کرد در ریشه گیاهی به نام آستراکالوس ممبرانوسیک عنصر بسیار خاصی وجود دارد که میتواند ژن تلومراز را فعال کند.

اسم ان را فعال کننده تلومراز گذاشتند.و به آن اسم رمزی گونه ای به نام TA65 دادند. شرکت جرون تقریبا مدت 10 سال روی این عنصر TA65 مطالعه کرد.و درمورد ایمنی و کارایی ان ابتدا در ویترو (محیط سلول ) و ویوو (سلول انسان )تحقیقات کافی انجام دادند.آن ها همه ی حق امتیاز و نتایج را به کمپانی تازه تاسیسی فروخت که هم اکنون ان را به اسم ( TA علم ) TA Science به همه دنیا صادر میکنند.

ارتباط ( TA علم ) TA Science با محصول فینیتی چیست؟

TA Science جنس قراردادی با شرکت به منظور دسترسی انحصاری به این محصول منعقد کرده است که قادر باشد فروش آن را در بازار در سرتاسر جهان انجام بدهد وما این عنصررا نیز در محصول فینیتی خود اضافه کردیم. اصلی ترین عنصر این محصول محسوب میشود درحالیکه TA65 تنها یکی از انها است .ما ویتامین های سی، ایی ، بی6 ، بی9 و عناصر دیگه ایی که در امگا 3 به وفور یافت میشود، Q10 از جمله کولین، فوکوئیدن ، کوانزیم ،توکوترینولز و توکوفرولز را نیز اضافه کردیم.

هنگامی که شروع به استفاده از فینیتی میکنیم چه اتفاقی می افتد؟

پس از مصرف فینیتی ، تلومراز شروع به فعال شدن در سلولی میکند که تلومراز ان بشدت کوچک شده وقتی که طول تلومیر بلندتراز 5 هزار جفت بیس می شود ان سلولها شروع به تقسیم شدن میکنند و زندگی دوباره در ان ها به جریان می افتد. وقتی که TA65 به سلولهای بیشتری برسداین دارای یک پروسه پیشرو استو اگر ان را طبق یک برنامه و روال مشخص استفاده کنید روند جوانسازی سلولها در بدن دوباره شروع می شود.

اما نکته بسیار جالب در این که عنصر TA65 دارای اثر گذرا است. به این معنی که می تواند تلومراز رافقط هنگامی که تلومیر به شدت کوچک شده فعال کند و هنگامی که تلومراز به اندازه کافی برای تقسیم سلولی دوباره بلند شد(رشد کرد ) اثر ان متوقف خواهد شد.

فواید قابل استفاده از ان : مهم ترین تاثیر و فایده ان برای سلول های ایمنی بدن ما است .سیستم ایمنی که تحت تاثیر سلولهای ناکارامد است و دوباره شروع به فعال شدن میکند. و این به معنی محافظت بهتر در مقابل باکتری،ویروس و بیماریها است .این فواید در بسیاری از کلینیکهای آزمایشی مستندسازی شده است.کم کم فواید دیگر نیز خودشان را نشان می دهند.بینایی بهتر، میل جنسی بالاتر ، سوزاندن چربی بیشتر ترمیم زخم ها ، افزایش تراکم استخوان و پوست شاداب تر

نحوه مصرف :

دو کپسول در روز ، قبل یا بعد و یا حین خوردن وعده های غذایی. فواید و تاثیراتش بعد از دو تا سه ماه مصرف مرتب نمایان می شود .

چه کسانی نباید از ان استفاده کنند : بچه ها ، انها تلومیرهایشان به اندازه کافی بلند است ونیازی به استفاده ندارند جوانان هم به همان دلیل نیاز به استفاده ندارند.اما اگر در سن 35 سالگی شروع به استفاده بکنند می تواند مناسب باشد.هرکسی که تحت درمان پزشکی قرار دارد باید قبل از مصرف فینیتی با پزشک و مشاورش مشورت بکند .فینیتی یک محصول کاملا بی نظیری استکه درانحصار شرکت جنس قرار دارد .

شناخت محصول فینیتی (Finiti)

منبع : ویلیام امزلاک ( William Amzallag )
مدیر علمی تولید محصولات کمپانی ژنس ( Jeunesse )


واتساپ